Η έκδοση του βιβλίου αυτού εντάσσεται στην προσπάθεια της Σχολής Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου να συστηματοποιήσει και να καταγράψει την αποκτημένη σχολική πείρα και να προτείνει λύσεις σε προβλήματα που σχετίζονται με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αφορούν διδάσκοντες και διδασκομένους.
Η αξιοποίηση των ΜΜΕ στο σχολείο: δυνατότητες-όρια-προοπτικές
Η σχέση του σχολείου με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια εκπαιδευτικούς, ειδικούς επιστήμονες, δημοσιογράφους αλλά και γονείς. Ορισμένοι κατηγόρησαν τα ΜΜΕ ότι βρίσκονται σε θέση αντιπαλότητας με το σχολείο και την οικογένεια. Για δεκαετίες ολόκληρες ο εκπαιδευτικός κόσμος και οι γονείς αντιμετώπιζαν τα "μέσα" με καχυποψία και επιφύλαξη.
Ωστόσο, η ραγδαία ανάπτυξη της πληροφορικής και των νεών τεχνολογιών της επικοινωνίας τα τελευταία χρόνια οδήγησε πολλές χώρες στην απόφαση να εισαγάγουν τη μελέτη των ΜΜΕ στα σχολικά προγράμματα. Οι αλλαγές αυτές φαίνεται να μεταβάλλουν το προηγούμενο αρνητικό κλίμα. Γιατί ο καλύτερος τρόπος προστασίας του πολίτη από τη χειραγώγηση των ΜΜΕ είναι η αγωγή και η επιμόρφωσή του στον τρόπο με τον οποίο βλέπει τηλεόραση, ακούει ραδιόφωνο ή διαβάζει εφημερίδα.
Η έκδοση αυτή δεν απευθύνεται μόνο σε όσους εμπλέκονται άμεσα με τα ΜΜΕ. Αποτελεί επίσης πολύτιμο εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που επιθυμούν να εργαστούν δημιουργικά με τους μαθητές τους.
Ο τόμος των πρακτικών αυτών αποτελεί τη δημοσίευση των πορισμάτων της 4ης Επιστημονικής Συνάντησης της Σχολής Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου, που υπήρξε μια ευχάριστη και γόνιμη εκπαιδευτική και επιστημονική συγκυρία. Και τούτο, γιατί συναντήθηκαν σ' αυτήν εκλεκτοί πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και κριτικοί της λογοτεχνίας με αξιόλογους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, αλλά και με μαθητές της Σχολής.
Η συνθετική δημιουργική εργασία στο σχολικό πρόγραμμα: θεωρία και πράξη
Η καθιέρωση και ανάπτυξη δημιουργικών δραστηριοτήτων στα σχολεία μας παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα της εκπαιδευτικής επικαιρότητας. Η πρόσφατη όμως πρωτοβουλία της πολιτείας για την εισαγωγή των Συνθετικών Δημιουργικών Εργασιών έδειξε πόσο ανέτοιμο είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα για την αποδοχή τους. Αλλά και η σχετική βιβλιογραφία παρουσιάζει σοβαρά κενά. Η παρούσα έκδοση επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη προσπάθεια για την ανάλυση και αντιμετώπιση των σχετικών προβλημάτων. Περιλαμβάνοντας θεωρητικές προσεγγίσεις και εργασίες προσανατολισμένες στη διδακτική πράξη, αποτελεί πολύτιμο βοήθημα για κάθε εκπαιδευτικό της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που επιθυμεί να εργαστεί δημιουργικά με τους μαθητές.
Διασκευές έργων του Σαίξπηρ για παιδιά και νέους: θέατρο-λογοτεχνία
Οι μελέτες του τόμου αυτού αποτελούν ένα ποικιλόμορφο σύνολο από απόψεις και θέσεις πανεπιστημιακών, καλλιτεχνών και ερευνητών του θεάτρου μέσα από τις οποίες αποτιμάται το σαιξπηρικό έργο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα αναφαίνεται η δυναμική της αξιοποίησής του στο παρόν και το μέλλον.
Η ιστορική ανάλυση παρακολουθείται από τη θεατρική λειτουργία, η επιστημονική εμβάθυνση ερωτοτροπεί με τη μαγεία της τέχνης και όλα μετουσιώνονται σε μήνυμα αντίστασης χάρη στην πολυσήμαντη γραφή και τα ανατρεπτικά "παιχνίδια" του αειθαλούς αυτού συγγραφέα.
Αναδεικνύεται, επίσης, η διαχρονική εμβέλειά του, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τον τρόπο που υποδέχονται τα σημερινά παιδιά τα έργα του, αλλά και από τη "ευκαμψία" των έργων αυτών και την εύκολη προσαρμογή τους (με τη μορφή της διασκευής" σε όλα τα ηλικιακά, πολιτιστικά και κοινωνικά περιβάλλοντα.
Τον πολύτιμο αυτό τόμο επιμελήθηκε ο Θόδωρος Γραμματάς, καθηγητής θεατρολογίας, διευθυντής στο Εργαστήριο Τέχνης και Λόγου του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο πλουραλισμός των απόψεων και οι ποικίλες ιδιότητες των συγγραφέων των κειμένων που περιλαμβάνονται σ' αυτόν, προτείνοντας πολλαπλές θεωρήσεις του σαιξπηρικού έργου επιβεβαιώνουν την παγκοσμιότητά του και επιπλέον υποδηλώνουν την εκπαιδευτική και παιδαγωγική αξία των κειμένων του και τη σημασία τους για το παιδί και τον εκπαιδευτικό. Μέσα από αυτές, εν τέλει, ο αναγνώστης μορφώνει τη σφαιρική εικόνα ενός Σαίξπηρ όλων των εποχών και των πολιτισμών, όλων των ανθρώπων και των ηλικιών.
[Προτείνεται η χρήση της λίστας Περιεχομένων που υπάρχει στις Βασικές Επιλογές (μενού) του προγράμματος ανάγνωσης pdf. Πατώντας στον κάθε τίτλο στη λίστα Περιεχομένων μεταβαίνετε απευθείας στο αντίστοιχο κεφάλαιο.]
Ο ανά χείρας τόμος περιλαμβάνει τα πρακτικά του Επιστημονικού Συνεδρίου της Εταιρείας Κερκυραϊκών Σπουδών, που είχε διενεργηθεί στο Μουσείο Σολωμού της Κέρκυρας την Παρασκευή 9, το Σάββατο 10 και την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018. Παράλληλα αποτελεί προϊόν συνεργασίας της Σχολής Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου, της Εταιρείας Κερκυραϊκών Σπουδών καθώς και του περιοδικού Πόρφυρας, στο οποίο είχαν δημοσιευτεί αρχικά οι ανακοινώσεις του Συνεδρίου, ως εξής:
Πόρφυρας τχ. 172-173 (Οκτ. – Δεκ. 2020): Γιώργος Θεοτοκάς, η νεοτερική συνείδηση.
Πόρφυρας τχ. 174 (Ιαν. - Μάρτ. 2021): Ι.Μ.Παναγιωτόπουλος, στοχασμός και λόγος.
Πόρφυρας τχ. 175-176 (Απρ. – Σεπτ. 2021): Άγγελος Τερζάκης, προσανατολισμός στον αιώνα.
[Προτείνεται η χρήση της λίστας Περιεχομένων που υπάρχει στις Βασικές Επιλογές (μενού) του προγράμματος ανάγνωσης pdf. Πατώντας στον κάθε τίτλο στη λίστα Περιεχομένων μεταβαίνετε απευθείας στο αντίστοιχο κεφάλαιο.]
"Επιστημονικό Συνέδριο που συνδιοργανώθηκε από τη Σχολή Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου, το Ίδρυμα Κωστή Παλαμά και τους Φίλους του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», στις 17-18 Φεβρουαρίου 2017, στην Κεντρική Αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού" -- Σελίδα τίτλου.
"Το κριτικό έργο του Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου αποτελεί σπάνιο δείγμα του τρόπου, με τον οποίο διαμορφώνεται, εξελίσσεται και μετακενώνεται η κριτική σκέψη. Και τούτο για τους εξής λόγους: πρώτον, επειδή, αυτοδίδακτος στην κυριολεξία, θήτευσε εξ απαλών ονύχων, από την ηλικία των δεκατεσσάρων μόλις ετών, στον κριτικό προβληματισμό και μέσω της κριτικής μυήθηκε σταδιακά στα της τέχνης· δεύτερον, επειδή ασχολήθηκε με πολλά είδη του κριτικού λόγου, από έφεση προς τα γράμματα αλλά και από βιοποριστικές ανάγκες κινούμενος· και τρίτον, διότι με την πάροδο των ετών και έπειτα από πολύμοχθο φιλολογικό έργο αξιοποίησε την κριτική σκευή του, μεταφέροντας παραγωγικά τους καρπούς της ακόμη και στα λογοτεχνικά δημιουργήματά του. Ο Ι.Μ.Παναγιωτόπουλος ανδρώθηκε ως κριτικός και μέσω αυτής της ιδιότητάς του προσέγγισε την πρωτογενή πνευματική δημιουργία." -- Οπισθόφυλλο.