Μετάφραση-Επιμέλεια: Αναστάσιος Στέφος
Χρονολογία έκδοσης: 1999
Σελίδες: 287
ISBN: 960-85963-1-9
Στο βιβλίο αυτό περιέχονται μελετήματα διακεκριμένων Γάλλων ελληνιστών -με προεξάρχουσα την κορυφαία ελληνίστρια Jacqueline de Romilly- που αναφέρονται στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία. Είναι ένα ποικίλο υλικό, που επικεντρώνεται κυρίως στην επική (Όμηρος - Ησίοδος) και στη δραματική ποίηση (ιδιαίτερα στον Σοφοκλή), αλλά επεκτείνεται και στον ευρύτερο χώρο της κλασικής και πολιτιστικής μας παράδοσης. Η έκδοση αυτή απευθύνεται όχι μόνο στους καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και στους ειδικούς επιστήμονες καθώς και σε όσους θα ήθελαν να ενημερωθούν για την αξιόλογη προσφορά ξένων μελετητών στον τομέα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας.
Συγγραφέας: George Devereux
Μετάφραση: Μαρία Φιλιππακοπούλου
Χρονολογία ελληνικής έκδοσης: 2005
Σελίδες: 402
ISBN: 960-87232-7-2
Κατά την τελευταία περίοδο της ζωής του, και ιδίως μετά το 1972, ο G. Devereux αφιερώνεται στη μελέτη της ελληνικής μυθολογίας και στην ψυχαναλυτική ερμηνεία της αρχαίας ιστορίας. Με πρωτότυπο τρόπο κατέδειξε πόσες δυνατότητες υπάρχουν να εφαρμοσθεί η ψυχανάλυση στη μελέτη της ιστορίας. Στο βιβλίο "Γυναίκα και μύθος" ο G. Devereux αναλύει μια σειρά ελληνικών μύθων που αφορούν το φύλο, την απαγόρευση της αιμομιξίας, τις περιπέτειες των θεαινών. Υποστηρίζει ότι οι μύθοι φανερώνουν πως καθετί ανθρώπινο, από τη νηπιακή ηλικία, υπόκειται στο μητριαρχικό καθεστώς που αποτελεί στην πραγματικότητα "το οικογενειακό ιστορικό του νευρωτικού". Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια πρωτότυπη ερμηνεία της δυσεξιχνίαστης δύναμης του έρωτα και της σεξουαλικής πραγμάτωσής του. Επιφυλάσσει εξέχουσα θέση στη γυναίκα, παράλληλα όμως επισείει τον κίνδυνο δημιουργίας ενός "άφυλου φύλου" στην περίπτωση πλήρους επικράτησής της.
Συγγραφέας: Σοφοκλής Σ. Μαρκιανός
Επιμέλεια: Παύλος Δ. Χαραμής
Χρονολογία έκδοσης: 1994
Σελίδες: 179
ISBN: 960-220-568-7
Στο βιβλίο αυτό ο Σοφοκλής Μαρκιανός αναλύει το ποικίλο υλικό που περιέχεται στις "Ιστορίες" του Ηρόδοτου, προσδιορίζει τι από αυτό θα πρέπει να διδαχτεί στους μαθητές και υποδεικνύει τον τρόπο επιλογής και οργάνωσης της διδακτέας ύλης κατά θεματικές ενότητες. Το βιβλίο αυτό απευθύνεται όχι μόνο στους καθηγητές που πρόκειται να διδάξουν το μάθημα αλλά και σε όσους θα ήθελαν να ενημερωθούν στα πορίσματα της σύγχρονης έρευνας και να καταστούν "επαρκείς" αναγνώστες των συναρπαστικών "Ιστοριών" του Ηρόδοτου.
Συγγραφέας: Διαμάντη Αναγνωστοπούλου,
Τζίνα Καλογήρου, Βίκυ Πάτσιου
Επιμέλεια: Τζίνα Καλογήρου
Χρονολογία έκδοσης: 2001
Σελίδες: 100
ISBN: 960-85963-3-5
Είναι κοινώς αποδεκτή η άποψη ότι η πρώτη επαφή του παιδιού με το βιβλίο πρέπει να ξεκινά νωρίς, από πολύ μικρή ηλικία. Η διαμεσολαβητική παρουσία του ενηλίκου κατά τα πρώτα στάδια της επαφής του παιδιού με το βιβλίο είναι ιδιαίτερα σημαντική και επομένως ο ρόλος των γονέων και στη συνέχεια του/της νηπιαγωγού καθοριστικός. Στο Νηπιαγωγείο τίθενται οι βάσεις για τη διαμόρφωση της μελλοντικής αναγνωστικής συμπεριφοράς και για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας. Οι μελέτες που περιέχονται σε αυτό το βιβλίο θέτουν τους βασικούς άξονες μιας προβληματικής σχετικά με τη θέση και το ρόλο της λογοτεχνίας στην Προσχολική Αγωγή. Εξετάζονται θέματα όπως: η ανάγνωση και η διδακτική αξιοποίηση λογοτεχνικών βιβλίων στο Νηπιαγωγείο, τα στερεότυπα που συνοδεύουν τον προσδιορισμό του όρου "παιδική λογοτεχνία" και παρουσιάζονται εικονογραφημένα βιβλία και εικονοβιβλία για την προσχολική ηλικία. Παράλληλα αναλύονται τα τεχνάσματα της εικονογράφησης και η διαλογική σχέση κειμένου-εικόνων. Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, φοιτητές, μελετητές της παιδικής λογοτεχνίας, αλλά και σε γονείς που ενδιαφέρονται να καλλιεργήσουν δημιουργικά τη φιλαναγνωσία των παιδιών τους.
Συγγραφέας: Τζίνα Καλογήρου
Χρονολογία έκδοσης: 2009
Σελίδες: 231
ISBN(set): 978-960-89191-6-7
ISBN(τ.Α'): 978-960-89191-7-4
Η ανάγνωση της λογοτεχνίας υποκινείται διαρκώς από την απόλαυση. Ποτέ δεν αποτελεί καθήκον, φυσική ή ηθική υποχρέωση. Κατ' αυτόν τον τρόπο σηματοδοτεί το χώρο της ιδιωτικής ζωής αλλά και την ελεύθερη βούληση του ατόμου. Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και η διαφύλαξη της απολαυστικής ανάγνωσης είναι οι απώτεροι στόχοι των μελετημάτων που περιέχονται σ' αυτό το βιβλίο. Διερευνούν τη σχέση λογοτεχνίας και εκπαίδευσης και παρουσιάζουν συγκεκριμένες προτάσεις για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Δημοτικό σχολείο. Σε ορισμένα από τα μελετήματα του τόμου προτείνονται παιχνίδια και δραστηριότητες για τη διδασκαλία αισθητικών ρευμάτων και λογοτεχνικών ειδών ή για την καλλιέργεια της δημιουργικής έκφρασης των παιδιών. Περιλαμβάνονται επίσης μελέτες που αναφέρονται σε συγγραφείς της Παιδικής Λογοτεχνίας. Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, φοιτητές, μελετητές, καθώς και σε όλους όσοι ενδιαφέρονται για ζητήματα διδασκαλίας, λογοτεχνίας και εκπαίδευσης.
Συγγραφέας: Τζίνα Καλογήρου
Χρονολογία έκδοσης: 2003
Σελίδες: 306
ISBN(set): 978-960-89191-6-7
ISBN(τ.B'): 960-87232-6-4
Το διάβασμα κατά την παιδική ηλικία είναι μια γνήσια παράδοση στη φαντασία και την επιθυμία. Μέσω της προσέγγισης ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ο μικρός αναγνώστης ψυχαγωγείται, διαφεύγει με τη φαντασία του σε αλλότριους τόπους, γνωρίζει καλύτερα την κοινωνική πραγματικότητα και εξοικειώνεται με τον περιβάλλοντα κόσμο. Η σύγχρονη παιδική λογοτεχνία, με τον πλούτο της θεματικής της και τις αισθητικές καινοτομίες στον τρόπο γραφής, διαφυλάττει και επαυξάνει τη συγκίνηση της ανάγνωσης και συμβάλλει αποτελεσματικά στη γενικότερη καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας. Σ' αυτό το βιβλίο φιλοξενούνται κείμενα που σηματοδοτούν τους σταθμούς μιας προσωπικής διαδρομής στο χώρο μελέτης της ανάγνωσης, γενικά, και της παιδικής λογοτεχνίας, ειδικά. Σε ορισμένα από αυτά γίνεται λόγος για τη φύση της αναγνωστικής διαδικασίας και τη συγγένειά της με τη διαδικασία του παίζειν ή για τους τρόπους με τους οποίους οι αναγνώστες προσεγγίζουν ορισμένα είδη βιβλίων. Άλλες από τις μελέτες του τόμου αναφέρονται σε κλασικούς συγγραφείς παραμυθιών για μικρούς και μεγάλους (H.C. Andersen, Oscar Wilde) και άλλες στο έργο σημαντικών εκπροσώπων της σύγχρονης λογοτεχνίας για παιδιά (Ζωής Βαλάση, Μαρούλας Κλιάφα, Μάνου Κοντολέων, Γιάννη Μπάρτζη, Χρήστου Μπουλώτη, Σοφίας Παράσχου, Ευγένιου Τριβιζά, Λίτσας Ψαραύτη, Φωτεινής Φραγκούλη). Σε ιδιαίτερο κεφάλαιο εξετάζεται μια πλειάδα σύγχρονων εικονογραφημένων παιδικών βιβλίων και αναλύονται ζητήματα όπως η εικαστικότητα και η διακειμενικότητα της εικονογράφησης, η κωδικοποιημένη φύση και η αναγνωστική πρόσληψη της εικόνας κ.ά.
Επιμέλεια: Θόδωρος Γραμματάς
Χρονολογία έκδοσης: 2006
Σελίδες: 254
ISBN: 960-89191-2-6
Οι μελέτες του τόμου αυτού αποτελούν ένα ποικιλόμορφο σύνολο από απόψεις και θέσεις πανεπιστημιακών, καλλιτεχνών και ερευνητών του θεάτρου μέσα από τις οποίες αποτιμάται το σαιξπηρικό έργο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα αναφαίνεται η δυναμική της αξιοποίησής του στο παρόν και το μέλλον. Η ιστορική ανάλυση παρακολουθείται από τη θεατρική λειτουργία, η επιστημονική εμβάθυνση ερωτοτροπεί με τη μαγεία της τέχνης και όλα μετουσιώνονται σε μήνυμα αντίστασης χάρη στην πολυσήμαντη γραφή και τα ανατρεπτικά "παιχνίδια" του αειθαλούς αυτού συγγραφέα. Αναδεικνύεται, επίσης, η διαχρονική εμβέλειά του, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τον τρόπο που υποδέχονται τα σημερινά παιδιά τα έργα του, αλλά και από τη "ευκαμψία" των έργων αυτών και την εύκολη προσαρμογή τους (με τη μορφή της διασκευής" σε όλα τα ηλικιακά, πολιτιστικά και κοινωνικά περιβάλλοντα. Τον πολύτιμο αυτό τόμο επιμελήθηκε ο Θόδωρος Γραμματάς, καθηγητής θεατρολογίας, διευθυντής στο Εργαστήριο Τέχνης και Λόγου του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο πλουραλισμός των απόψεων και οι ποικίλες ιδιότητες των συγγραφέων των κειμένων που περιλαμβάνονται σ' αυτόν, προτείνοντας πολλαπλές θεωρήσεις του σαιξπηρικού έργου επιβεβαιώνουν την παγκοσμιότητά του και επιπλέον υποδηλώνουν την εκπαιδευτική και παιδαγωγική αξία των κειμένων του και τη σημασία τους για το παιδί και τον εκπαιδευτικό. Μέσα από αυτές, εν τέλει, ο αναγνώστης μορφώνει τη σφαιρική εικόνα ενός Σαίξπηρ όλων των εποχών και των πολιτισμών, όλων των ανθρώπων και των ηλικιών.
Συγγραφέας: Ι.Μ.Παναγιωτόπουλος
Ανθολογεί και διαβάζει: Κώστας Στεργιόπουλος
Χρονολογία έκδοσης: 2001
Σελίδες: 63
ISBN: 978-960-85963-6-8
Η "Χαμοζωή" είναι το πρώτο, ιστορικά πρώτο, αφηγηματικό κείμενο της βιωματικής τριλογίας ("Αστροφεγγιά", "Χαμοζωή", "Αιχμάλωτοι") του Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου, αν και γράφτηκε μετά την "Αστροφεγγιά" και εκδόθηκε ύστερο. Πρόκειται για έργο αναζήτησης των πρωταρχικών, των υποσυνείδητων, εν πολλοίς ενστικτωδών ανησυχιών, των υπαρξιακών πηγών, αποτέλεσμα πιεστικής ανάγκης για καταφυγή στις απώτερες αρχές, στις βαθιές ρίζες, στις βάσεις, πάνω στις οποίες επιζήτησε να στηρίξει τη βιοθεωρία του και να κατοχυρώσει τη συνοχή και συνέπεια της τρίπρακτης μυθιστορίας του. Με κεντρικό άξονα τη ζωή του συγγραφέα-αφηγητή και διάθεση εξομολογητική, στη "Χαμοζωή" περιγράφονται τα κρίσιμα για κάθε άνθρωπο παιδικά χρόνια, η εποχή της αφύπνισης των αισθήσεων και της απαρχής της καλλιέργειας του νου, οι πρώτες επαφές με τη σφύζουσα ζωή. Το μικροϊστορικό πλαίσιο, το προσωπικό και βιωματικό, που λειτουργεί καταλυτικά σε όλα τα έργα του Παναγιωτόπουλου, χάρη στη συγγραφική ικανότητά του διευρύνεται και σχηματίζει με τρόπο αποκαλυπτικό ένα δεύτερο στρώμα, της Ελλάδας της φτώχιας των αρχών του 20ού αι., του πόνου, της ανεργίας, της χαμοζωής (κατά τον προσφυώς περιεκτικό τίτλο του έργου), όπου κυριαρχεί ο συμβιβασμός, η υποταγή στις αδυσώπητες κοινωνικές συνθήκες, η αγωνία για το αύριο, αλλά και μέσα από αυτά ξεπροβάλλει η αντίσταση, η πίστη για την υπέρβαση, την απαλλαγή από τη μιζέρια. Πλήθος ιδιότυπων ηρώων, άτομα πάσης ηλικίας, φύλων, χαρακτηριστικών, συμπεριφορές αποκλίνουσες και συμβιβασμένες, γυναίκες και γύναια, θύματα και θύτες κινούνται σε μια σκηνή έντονα φορτισμένη από κοινωνικά και ατομικά προβλήματα, τα οποία άλλοτε δυναμιτίζονται και άλλοτε συμπιέζονται από τον έρωτα, το γάμο, το χρήμα και μεταλλάσσονται σε πόνο και δυστυχία. Παρά ταύτα, από τα μύχια όλων των προσώπων εκλύεται, δειλά έστω, η ελπίδα· αχνοφαίνεται η αισιοδοξία που κάνει τον αναγνώστη να προσδοκά αρχικά τη δικαίωση των αγώνων των ηρώων του μυθιστορήματος και προοπτικά την ποιοτική αναβάθμιση του χειμαζόμενου ανθρώπου πασών των εποχών.